seperator

ביטול צוואה – אפשרי או לא? מבוסס על מקרה אמיתי

צוואה שנחתמה כדין תהיה קבילה בבית המשפט. ניסיון לבטל אותה לא יהיה קל. האם בכל זאת הדבר אפשרי? ומה צריך להוכיח כדי שצוואה תבוטל? סיפור אמיתי על 3 אחים שלא הרימו ידיים. כיצד זה נגמר? אתם מוזמנים לקרוא.

לפני שנים רבות ערך אב משפחה צוואה. בצוואה ציווה להוריש את כל רכושו לשלושת ילדיו.
השנים עברו להן, האב התחתן בשנית. עם אשתו השניה חי תקופה משמעותית בת כשני עשורים. במשך נישואיו השניים חזר האב והדגיש בפני שלושת ילדיו כי כל רכושו יעבור אליהם בפטירתו.
נוסף על דבריו לילדיו, הוא הקפיד גם על עריכת הסכם ממון עם אשתו השנייה. 
בשנתיים האחרונות לחייו חלה התדרדרות משמעותית במצבו הקוגניטיבי.
בשנת 2019 המנוח הלך לעולמו בשיבה טובה, בעודו נשוי לאשתו השניה.
מספר חודשים לאחר פטירתו הגישו ילדיו בקשה לקיום צוואתו.
להפתעתם הרבה, גם אשתו השניה של המנוח הגישה בקשה לקיום צוואה, אחרת וחדשה יותר, שעד למועד זה הם לא ידעו על קיומה. בצוואה החדשה הילדים נושלו ממלוא הירושה שצוותה במלואה לאשתו השנייה.
חשוב לציין בנקודה זו שעל פי החוק, הצוואה העדכנית ביותר שנכתבה כדין היא הצוואה שיש לקיים.
 
בנקודה זו החלו שני הצדדים להתנגד לקיום הצוואה שהציג הצד השני ואף דרשו לבטלה.
האשה מצידה טענה שבידיה צוואה עדכנית יותר המביעה את רצונו האחרון של המנוח. 
הילדים מצידם טענו שאכן, האשה מציגה צוואה חתומה, אך זו נחתמה בעת שאביהם חווה התדרדרות במצבו ולכן לא היה כשיר לחתימה.
ילדיו המנוח שהתמודדו עם המצב המפתיע, החליטו שלא להרים ידיים ופנו למשרדנו לליווי משפטי. הם היו נחרצים בדעתם שבמועד עריכת הצוואה השנייה אביהם כבר היה דמנטי ודי בעדותם ובחקירה משפטית של אשתו השנייה כדי שהצוואה תבוטל. 
בפגישות עם הילדים נשאלו שאלות רבות. מתשובותיהם עלה כי אביהם לא היה מטופל באופן קבוע על ידי רופאים. במהלך השנתיים האחרונות לחייו התדרדר מצבו הקוגניטיבי והוא סבל מדמנציה. הוא לא ביקר רופאים באופן קבוע מלבד סדרת טיפולים אצל רופא עיניים פרטי במהלך השנה האחרונה לחייו. 
מתוך כבוד לאביהם, ובהיותו איש אמיד הם לא ראו צורך לערב את המוסד לביטוח לאומי שיממן עבורו עובדת זרה. במקום זאת הועסקה עוזרת באופן פרטי.
לדבריהם – זו גם הסיבה בגללה לא מצאו כל צורך לפעול בהליך מינוי אפוטרופוס לאביהם.
אמנם שלושת ילדי המנוח היו מאד נחושים ובטוחים בטענותיהם אך בעולם המשפטי יש צורך בהוכחות.

גיבוש אסטרטגיה משפטית

הדרך הנכונה ביותר להוכיח לבית המשפט שאביהם המנוח לא היה כשיר לערוך צוואה תהיה על ידי הצגת מסמכים רשמיים לחוסר כשירות לרבות מסמכים רפואיים, דו"חות סוציאליים, מסמכי ביטוח לאומי וכיוצ''ב. 
לאחר מספר מפגשי עבודה, בהם ירדנו לפרטיי הפרטים של המקרה, נוכחנו שלא ניתן לאתר מסמכים המעידים על מצבו הקוגניטיבי של המנוח. 
האפשרות להרים ידיים לא עלתה על הפרק. בהנתן חוסר המידע הרפואי הרשמי, החלטנו לעשות את המקסימום האפשרי ולהציג ראיות לא רשמיות כגון עדויות או הקלטות.
התחלנו מיד בגיבוש רשימת עדים (נטולי אינטרסים) שיעידו בבית המשפט שהמנוח היה דמנטי:
רופא העיניים הפרטי: לשמחתנו, רופא העיניים זכר את המנוח וגם הוא סבר שהמנוח היה דמנטי. למרות שעדותו של הרופא חיזקה אותנו משפטית רצינו להשען על עדות נוספת ומשמעותית יותר.
הנחינו את הילדים לאתר את העובדת הזרה ששימשה כמטפלת האישית של המנוח.
המטפלת הפרטית - העובדת הזרה: מי שליוותה את המנוח בשנותיו האחרונות ויכולה לספק עדות משמעותית בגין מצבו הרפואי בשנותיו האחרונות היא העובדת הזרה ששמשה כמטפלת הפרטית שלו. כאשר ניסו הילדים ליצור איתה קשר גילו כי היא חזרה לארץ מוצאה וכי אין להם שום דרך להגיע אליה. לא התייאשנו. הפעלנו חוקר פרטי שהצליח לאחר מספר שבועות לאתר אותה. בשיחה איתה היא אכן אישרה לנו שהמנוח היה דמנטי. כשחשבנו שהשגנו את העדות המשמעותית הנחוצה, גילינו שמחכה לנו קושי נוסף: לטענתה היא אינה יכולה להגיע לארץ למתן עדות. בנקודה זו החלטנו להגיש לבית המשפט בקשה יוצאת דופן: להעיד את העובדת הזרה בארץ מולדתה, באמצעות שיחת וידאו. בבקשה הסברנו לבית המשפט שעדותה של העובדת הזרה צפויה להיות עדות משמעותית להכרעה המשפטית אך בשל העובדה שהעובדת הזרה מסרבת להגיע לישראל, לא ניתן להעיד אותה אלא באמצעות שיחת וידאו. לשמחתנו בית המשפט קיבל את בקשתנו ולאחר מספר חודשים התקיים המשפט.

החלטת בית המשפט

על אף שאשת המנוח השניה החזיקה בידה צוואה חתומה ועדכנית יותר דאגנו להציג בפני בית המשפט את כל המידע המשמעותי שאספנו על מנת להוכיח את חוסר כשירותו של המנוח בעת החתימה על הצוואה.
במהלך המשפט בית המשפט התרשם מעדותו של הרופא ומעדותה (בוידאו) של העובדת הזרה וקבע שהמנוח לא היה כשיר לערוך את צוואתו השנייה. 
בית המשפט לחץ על אשתו השנייה של המנוח לבטל את התנגדותה (לצוואה הראשונה) והגענו להסכמה שצוואתו הראשונה של המנוח תקוים כך שילדיו ירשו את מלוא ירושתו, כפי שציווה.
התהליך המשפטי המתואר מבוסס על מקרה אמיתי. 
אמנם ביטול צוואה אינו תהליך פשוט אך כפי שקראתם – הוא אפשרי.
 
אם נתקלתם בצוואה ואתם מאמינים שבעת חתימתה המוריש לא היה כשיר לחתימה וברצונכם לבחון אפשרות לערער עליה– פנו אלינו. נשמח לשמוע ולייעץ. 
לפרטים ומידע נוסף
חייגו 072-3910707 או מלאו את הטופס ואשוב אליכם בהקדם:


seperator

מאמרים מקצועיים נוספים שעשויים לעניין אתכם:

עורך דין יואב גולן

זקוקים להכוונה או לליווי משפטי?
בואו לפגישת ייעוץ ללא עלות
התקשרו: 072-3910707

עורך דין יואב גולן

גירושין | דיני משפחה | אפוטרופסות | צוואות | ירושות

כתובת

מצדה 7 בני ברק
מגדל ב.ס.ר 4