seperator

טופס בקשה לצו ירושה

כאשר אדם נפטר ולא הותיר אחריו  צוואה, יש להגיש בקשה לקבלת מסמך שנקרא צו ירושה עמו ניתן לחלק את הירושה ליורשים. מסמך צו הירושה מצהיר מי היורשים של הנפטר ומה חלקו של כל אחד מהם בירושה. במאמר זה נפרט כיצד יש למלא את טופס הבקשה לצו ירושה, אילו מסמכים נוספים יש לצרף לבקשה ועוד. כמו כן ניגע בסוגיית ליווי עורך דין לתהליך המשפטי ומהם המקרים המורכבים בהם מומלץ להיעזר בעורך דין ולהכיר את האפשרויות השונות.

למרות שהטיפול בנושא צו הירושה עשוי להיות טעון רגשית, עדיין יש לבצעו, וחשוב להגיש את הבקשה באופן מסודר ולכלול בה את כל המסמכים והטפסים הנדרשים. אי דיוקים במילוי הטופס או אי צירוף כל המסמכים הנדרשים עלולים לעכב את קבלת הצו בחודשים רבים, כאשר קיים קושי לעקוב אחר תהליך קבלת הצו במשרדי הרשם לענייני ירושה.  

מהו טופס בקשה לצו ירושה

טופס בקשה לצו ירושה הוא מסמך בו מפורטים כל הפרטים האישיים של מגיש הבקשה, המוריש ויורשיו. 
לטופס הבקשה יש לצרף מסמכים נוספים:
  • תעודת פטירה רשמית (ניתן לקבל במשרד הפנים עותק התעודה 30 ימים לאחר הפטירה).
  • אישור למשלוח הודעה ליורשים על כך שהוגשה בקשה לצו ירושה. ניתן לשלוח את ההודעה בדואר רשום או באופן אישי.
  • ייפוי כוח עו''ד כאשר מגיש הבקשה מיוצג על ידי עורך דין.
  • אישור תשלום אגרה ודמי פרסום עבור פרסום הבקשה בעיתונות, (המבוצע על ידי הרשם לענייני ירושה). את האגרה ניתן לשלם באתר gov.il.
  • תצהיר הסתלקות מאומת על ידי עורך דין במידה ומי מהיורשים לא מעוניין לקבל את חלקו בירושה או להעבירו ליורש אחר (בד''כ להורה שנותר בחיים).

לאן פונים כדי להפיק טופס בקשה לצו ירושה

את הטופס ניתן למלא באופן מקוון באתר האפוטרופוס הכללי, או לחילופין ניתן להוריד טופס בקשה מאתר gov.il ולמלא אותו באופן ידני. 
את הטופס המקוון והטופס להורדה תוכלו למצוא בקישור זה (יתווסף קישור באתר). בנוסף ניתן לגשת למשרדי הרשם לענייני ירושה ולקבל במקום טופס למילוי ידני.
לאחר מילוי הטופס והגשת כל המסמכים הנוספים, יש להגיש את הבקשה לצו ירושה במחוז בו המוריש התגורר בפטירתו. 
במידה והבקשה הוגשה באופן מקוון תתקבל הודעת דוא''ל לאישור הגשת הבקשה.

שלבי הליך הטיפול בבקשה לצו ירושה

לאחר הגשת הבקשה, היא תועבר לטיפול במשרד הרשם לענייני ירושה בו נבדקים טופס הבקשה והמסמכים המצורפים. לאחר מספר שבועות צפוי להתקבל אישור לתקינות טופס הבקשה והמסמכים שצורפו אליו. במידה ולא התקבל אישור בדוא''ל ניתן לעקוב אחר סטטוס הבקשה באתר הרשם לענייני ירושה.
לאחר קבלת אישור תקינות הבקשה יפרסם הרשם לענייני ירושה את הבקשה בעיתון ובכל מוסדות המדינה, כדי לאפשר לכל המעוניין בדבר להגיש התנגדויות למתן צו הירושה. כמו כן, תועבר הבקשה לבחינה של יחידה משפטית במשרדי הרשם לענייני ירושה, בה יבחן עו''ד מטעם המדינה האם יש להשלים פרטים נוספים לבקשה או האם יש צורך להתערבות כלשהי מצד המדינה, בד"כ כאשר יש חשש לזיופים או לאי סדרים בהגשת הבקשה.
אם לא נדרשו מסמכים נוספים או לא הוגשו התנגדויות למתן הצו, הבקשה תאושר ויופק צו ירושה רשמי. 
כאשר הבקשה מוגשת באופן תקין, הליך קבלת הצו צפוי להימשך בין חודש לכשלושה חודשים. עם זאת, תקלה כלשהי באופן הגשת הבקשה עשויה לדחות את מועד קבלת הצו בזמן רב. ניתן לעקוב אחר סטטוס הבקשה באתר הרשם לענייני ירושה.
לאחר קבלת מסמך צו הירושה יש להציגו בפני כל הגורמים בהם למוריש זכויות (בנקים, טאבו,  משרדי ממשלה וכיוצ''ב), זאת על מנת להעביר את הזכויות משמו של המוריש לשמם של היורשים, לפי יחס החלוקה הקבוע בצו הירושה.

מתי יועבר הטיפול בבקשה מרשם לענייני ירושה לבית משפט

הרשם לענייני ירושה יעביר את הטיפול בבקשה לצו ירושה לבית המשפט במקרים הבאים:
  • כאשר מוגשת התנגדות לבקשה.
  • כאשר אחד היורשים קטין או פסול דין.
  • בכל מקרה בו הרשם לענייני ירושה מוצא לנכון להעביר את הבקשה לטיפול של בית המשפט. למשל, כאשר מוגשת במקביל לבקשה לצו ירושה בקשה לקיום צוואה שלא היה ידוע על קיומה.

האם יש צורך בליווי של עורך דין לבקשת צו ירושה

לא קיימת חובה על פי חוק לכך שבקשה לצו ירושה תוגש על ידי עורך דין, אך במקרים מורכבים יותר בהן בד''כ צפויים קשיים במתן הצו מומלץ להיעזר בעורך דין. להלן חלק מהמקרים:
  • כאשר מוגשת התנגדות לבקשה לצו ירושה.
  • כאשר הבקשה מועברת לטיפול של בית משפט.
  • בהרכבים משפחתיים הכוללים ילדים של המוריש ממערכות יחסים שונות.
  • משפחות בהן מחלוקות או סכסוכים כספיים.
  • כאשר הנפטר הוא אזרח ישראלי שהתגורר בחו"ל או שיש לו נכסים וחשבונות בנק המנוהלים בחו"ל.
הגשת בקשה לצו ירושה במקרים אלו, ללא ליווי מקצועי, צפויה לפתוח פתח לטעויות וסיבוכים בירוקרטיים, או לחילופין פתח לסכסוכים נוספים סביב עניין הירושה.

עצה אישית לסיכום:
מומלץ למלא את טופס הבקשה לצו ירושה בליווי עורך דין ולהבטיח שהצו יתקבל ביעילות ובמהירות.
בנוסף, אם ידוע לכם שקיימת אפשרות שהגשת הבקשה תעורר מחלוקות בין היורשים או אם אתם צופים סכסוך משפטי סביב חלוקת הירושה מומלץ בחום להתייעץ עם עורך דין לפני הגשת הבקשה.
אם עליכם להגיש בקשה לצו ירושה ומעוניינים בליווי וייעוץ מקצועי של עורך דין בעניין, אני מזמין אתכם לפנות אלי באמצעות הטופס הקצר. 

לפרטים ומידע נוסף
חייגו 072-3910707 או מלאו את הטופס ואשוב אליכם בהקדם:


עורך דין יואב גולן

זקוקים להכוונה או לליווי משפטי?
בואו לפגישת ייעוץ ללא עלות
התקשרו: 072-3910707

עורך דין יואב גולן

גירושין | דיני משפחה | אפוטרופסות | צוואות | ירושות

כתובת

מצדה 7 בני ברק
מגדל ב.ס.ר 4